Kvadrantiderne – Spektrum

~ Reklame ~
✨ Anmeldelse ✨
[Anmeldereksemplarer]
Titel: Kvadrantiderne
Serie: Spektrum
Forfatter: Nanna Foss
Forlag: Tellerup

Hvis du har klikket ind på den her anmeldelse, så har du enten læst Kvadrantiderne eller også har du ikke noget imod at blive spoilet for den her anmeldelse er spoiler-central.


Anmeldelsen er en fælles anmeldelse skrevet af Lasse fra QueerLittDK, og gæstebloggere Katja og Anne. Gæstebloggernes Instagramnavne er at finde i slutningen af anmeldelsen.

Hvad handler bogen om?
Det er fjerde bog i Spektrum-serien af Nanna Foss, hvor Noah er fortæller. Tidsrejsemysterierne spidser til, og vi kommer ind bag Noahs facade.

Allersidste spoiler advarsel her – læs ikke videre, hvis du ikke vil spoiles.

Hvad er queer-elementerne?
Simpelt sagt, så er queer-elementerne Noah og Alban, som viser sig at være queer. Sammen med Nasrin og Adriana, som vi erfarede var queer i Ursiderne, betyder det, at vi nu har 4 ud af 7 i tidsrejsegruppen som er queer. Med queer menes der, at personer ikke falder under den heteronormative opfattelse af køn som værende kun mand og kvinde (binær kønsforståelse) og seksualitet som værende udelukkende et forhold mellem mand og kvinde (hetero). Queer er en paraplybetegnelse, som kan bruges om alle, der ikke hører under heteroseksualitet og binær kønsforståelse. Når vi kalder Noah og de andre for queer, så er det fordi de ikke selv har defineret sig med en specifik betegnelse om deres seksualitet eller køn (de såkaldte ‘labels’) men de passer heller ikke ind i heteroboksen. Tjek LGBT Danmarks online ordbog ud, hvis du er interesseret i at læse mere om de forskellige begreber og betegnelser.

Noahs forhold – forvirret eller forelsket?
For Noah er der to vigtige personer, som driver hans historie – Sebastian og Alban.
Fortids-Noah er tydeligvis fascineret og nysgerrig omkring Sebastian, da han møder ham. Han mærker en tiltrækning og som læser får du det indtryk, at Sebastian pirrer Noahs nysgerrighed omkring hele det at være tiltrukket af en fyr. Det er svært at sige, om Noah er forelsket i Sebastian eller om han eksperimenterer med det at være tiltrukket af en fyr. Han virker ikke som om han er forvirret over selve det at være tiltrukket af en fyr. Faktisk er det ham, der lægger an på Sebastian med berøringer hist og her. Til gengæld er Nutids-Noah er meget forvirret omkring hele situationen med Sebastian kontra Alban, ikke mindst fordi de to ligner hinanden i Noahs øjne.

I nutiden er Noah er tilbageholdende over for Alban, da han har svært ved at adskille hans fortid med Sebastian fra hans nutid med Alban. Samtidigt er det som om, at Noah heller ikke helt kan lade være med at bemærke Alban. De prikker til hinanden og irriterer hinanden grænseløst. Noah med hans fandenivoldskhed, der clasher med Albans rolige fornuft. Men med tanke på, hvordan det hele ender, så kan det vist godt betragtes som et eksempel på den klassiske ’X river Y i håret fordi X kan lide Y’. Noah er ikke ret god til det med følelser, da hans sind er så flosset af mareridtene, som plager ham.

Noahs forvirring består i, at Sebastian og Alban for ham er så ens, at han ikke kan finde ud af, om hans følelser for Sebastian spiller ind i hans følelser for Alban eller om han faktisk har reelle følelser for Alban. Selve Noahs queerness virker det ikke som han selv har problemer med. Han er ikke forvirret over at være tiltrukket af Sebastian og Alban, han er mere forvirret over hvordan pokker de kan ligne hinanden så meget.

Noah – en gang emo, altid emo
Noah er en kompleks karakter. Hans ydre er den stereotypiske vrede, teenager med tatovering, piercinger og så meget sort tøj som han kan finde. Inde bag hans panser af sort tøj og vrede, er han plaget af forfærdelige mareridt, hvor det er kill or be killed. Og det er lidt den mentalitet han overfører til sine vågne timer, hvilket giver ham rollen som den, der får tingene til at ske på både godt og ondt.

Noah går et skridt frem og to tilbage. Hver gang han åbner sig selv op for nye ting, er der andre, som han lukker af for. Lige som man tror han er kommet videre, så sker der et eller andet, der banker ham tilbage. Han prøver at efterlade Sebastian i fortiden, og pludselig tidsrejsegruppen er nødt til at tage til Australien og hans mareridt bliver til virkelighed. Han åbner op overfor Alban og lader sine mure falde i kapitel 53, for kun at smække dem op igen ved tanken om Sebastian vs. Alban.

Albans død – et vendepunkt
Albans ‘død’ er ekstrem vigtig for plottet og driver de andre karakterer, specielt Noah, til handling. Alban er den karakter, som har de stærkeste relationer til de andre i tidsrejsegruppen og rent plotmæssigt, er hans død derfor også den, der fremkalder den stærkeste følelsesmæssige reaktion hos de andre. Der er ikke et spørgsmål OM de skal redde ham, men snarere HVORDAN de skal redde ham. Noahs mareridt har forudset Albans død siden han boede i Australien, selvom han dengang troede at det var Sebastian. Noahs skyldfølelse gennemsyrer ham og ætser huller i hans panser, og han bryder sammen.

Hvis man kun kigger på køn og hvem, de har kysset på, så ville man kunne stille spørgsmålstegn ved hvorfor Albans død. Hvorfor skulle netop Alban dø i lige præcis Noahs historie? Det kunne let være blevet til et ‘a token queer’ øjeblik. Med ‘token queer’ menes det, at karakterens eneste definerede karaktertræk netop er deres ‘anderledeshed’ og at de kun er med i historien for at give diversitet og har ikke nogen større betydning for historiens udfoldelse – se Wikipedias side om tokenism, hvis du vil lære lidt mere om det.

Fordi Kvadrantiderne er bog 4 i serien, så er der slet ikke tale om tokenism. Både Noah og Alban er veldefinerede individuelle karakterer, der eksisterer uden om eventuelle romantiske forhold, som læseren har fået et forhold til. De er tilfældigvis bare også queer og interesserede i hinanden. Specielt Albans relationer til alle de andre karakterer er blevet opbygget virkelig godt i de foregående bøger. Han er den klippe, der grounder gruppen og får dem til at arbejde sammen. Hans evne afspejler også den egenskab, da han er forbundet til dem alle i en sådan grad, at de andre tænker mere over risici, konsekvenser og skader så de ikke kommer til at skade Alban.

Norm vs. queer
Noah er fysisk tiltrukket af Emilie, som man kan se til nytårsfesten, da Emilie kommer ned ad trappen i Pi’s kjole og i scenen på badeværelset, hvor Emilie kysser ham. Han finder det ikke ubehageligt og kysser også tilbage, indtil han indser at det er forkert fordi de er fulde og han ikke har de følelser for hende. Havde det været efter normen og klicheerne, så var det Emilie og Noah, der var endt sammen, højst sandsynligt med en festscene som den i bogen. Den stille, forsigtige pige og den vrede badboy med tatoveringer og piercinger. Det er et fint lille nik til det, vi er blevet så vant til at se i bøger og film.

Kærlighed og normer – offentlig og privat
Det virker som om, at gruppen som helhed generelt er rimelig blinde over for ændringer i gruppens dynamik. Der er ingen, der kommenterer på Nasrin og Adrianas forhold, som man som læser ved eksisterer efter Ursiderne. Noah selv forklarer Nasrin og Adrianas nærhed som værende ‘sådan noget piger gør’, hvilket falder ind i den heteronormative opfattelse om, at piger gerne må vise affektion offentligt uden at det betyder noget queer. De øjeblikke, hvor Noah kysser eller viser affektion med enten Sebastian eller Alban, er private øjeblikke.

Fungerer det?
Hvis man fjerner Noahs queerness fra bogen, sidder man tilbage med en rimelig todimensionel karakter og en meget tynd bog. Det er så integreret en del af Noahs identitet, specielt nu hvor vi er kommet ind i hovedet på ham. Hvis du fjerner den del af hans karakter, så ville Noah bare blive en stereotypisk vred, emo teenager. Hele Sebastian/Alban mysteriet og dilemmaet ville heller ikke have været det samme, hvis Noah bare havde været gode venner med Sebastian i stedet for involveret. Det er tydeligt i bogen, at Noah er fysisk tiltrukket af mere end ét køn, da han virker interesseret i både Alban og Emilie. Rent følelsesmæssigt er han dog mere tiltrukket af Alban.

Fordi Noah har fået lov til at etablere sig som karakter, både individuelt og i gruppen igennem de første 3 bøger, så har man som læser udviklet et forhold til ham og de andre som mennesker, således at hans queerness bare er en del af hans identitet i stedet for at være hans definerende karaktertræk. Både Kvadrantiderne og Ursiderne synliggør, at der er mere til en person end vedkommendes kønsidentitet og seksualitet. Det er bare en del af dem, ligesom det at have blå øjne eller sort hår.

Så ja, queer elementerne fungerer i den her bog og er en vigtig del af den.

Hvem anbefaler du bogen til?
Alle, der har læst de andre Spektrum-bøger. Og har du ikke læst dem, så er det bare at komme i gang!

Vores håb for Spektrum-seriens fremtid
Vi håber, at der på et tidspunkt kommer en scene eller et kapitel, hvor gruppen faktisk sætter sig ned og snakker sammen i forhold til deres relationer og dynamik. At de faktisk tager tid til at lære hinanden at kende. Og måske kan det hjælpe dem lidt, hvis de forstår hinanden bedre.

Selvom persongalleriet efterhånden er meget omfattende, så håber vi også at Nanna fortsætter med at give plads til flere minoriteter, såsom non-binære eller transkønnede personer. Hun gør det nemlig på en måde, der styrker synligheden og udviklingen af queer personer i dansk litteratur. Ingen tokenism at spore i Spektrum, kun reel repræsentation. Godt klaret, Nanna.

~ Lasse, Katja (@booksaboard) og Anne (@annemskytt)

PS! Fik du ikke helt nok af Noah og Alban, så har forfatteren Ditte Wiese skrevet en lille fanfiction om de to efter Kvadrantidernes slutning. OBS! Den er meget eksplicit, så vi anbefaler at være over 15 år: Link

79304013_577054729794301_7864683579719024640_n

One Comment Tilføj dine

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s