Sumpbaronens rejse (Til Aretz’ ende 1)

~Reklame~

(Anmeldereksemplar)

Titel: Sumpbaronens rejse og Flugten fra ildvæveren

Forfatter: Christina E. Ebbesen

Forlag: Ulven og Uglen

Anmeldt af: Anna, Anne, Katja og Lasse

Det her er en anmeldelse af Sumpbaronens rejse som følge af vores buddy-read på Instagram i marts 2020. Derfor vil der være spoilers i anmeldelsen, og det er på eget ansvar, hvis du læser videre uden at have læst bogen færdig. 

Hvad handler bogen om? 

Flugten fra Ildvæveren: Rubin* er forlovet med Damian, men Damian er ikke længere den mand, han blev forelsket i. Siden Krovis, den ækle tankevæver, fik kløerne i Damian, har hans sind forvredet sig og gjort ham til en helt anden. Rubin er fanget, både fysisk og psykisk, i et helvede af tortur og skræk. Indtil det endelig lykkes ham at flygte. 

Flugten fra ildvæveren er en prequel novelle til Sumpbaronens rejse.

Sumpbaronens rejse: Gavin vil prøve at sikre sin families fremtid og redde sit len fra ærkerivalen grev Ereks kløer. Derfor deltager han i den royale ridderturnering, som byder på en lang og farlig rejse gennem landet. Der er bare et problem – Gavin har hverken penge eller væbner. 

Rubin er elver og på flugt fra sin bindegale eks. Han rejser under navnet Robin igennem det elverfjendske Karbon, menneskenes rige. Hvis ikke han finder en beskytter, så bliver han gjort til slave i det øjeblik menneskene opdager hans lange ører. 

Gavin og Robin bliver hinandens eneste chance. Det umage makkerpar begiver sig ud på en lang rejse, hvor de begge må kæmpe for at overleve og for hinanden.

*OBS! For nemheds skyld, bruger vi konsekvent Robin i resten af anmeldelsen, da det ville blive forvirrende at blive ved med at skifte imellem Robin og Rubin. I Sumpbaronens rejse bruges der også primært Robin.

Queer-elementer

Sumpbaronens rejse italesætter temaer som homofobi, racisme, klasseskel og kultursammenstød, bl.a. igennem Gavin og Robins samtaler på turen, hvor de netop debatterer forskellene mellem deres to samfund og hvorfor de hver især mener at den andens samfund tager fejl i forhold til diverse emner. Det bliver også tydeligt igennem deres samtaler, at de hver især er produkter af det samfund, de er vokset op i.  

Robin er queer. Han er elver og kommer fra et samfund, hvor det er meget normalt at være sammen med en af samme køn. Han var forlovet med Damian, som var en højerestående elver i deres hjemegn. Robin undskylder ikke sin seksualitet og forstår ikke hvorfor det for Gavin er så stort et problem, at han er til mænd og han er ikke bange for at sige det højt. Gavin er vokset op i Karbon som er så homofobisk inkarneret et land, at det står i deres religiøse tekster, at det er lige så slemt som mand at ligge med en anden mand, som det er at forgribe sig på forsvarsløse småpiger (side 135). 

Som queer element kan vi også tilføje snakken omkring privilegier. Bl.a. i forhold til Gavin, som trods det at han bare er ‘sumpbaron’ fra et lille fattigt len, så er han stadig adelig og det giver ham nogle privilegier, som andre almene borgere ikke har. Han er adelig og har derfor ret til at deltage i banketter på slottet, til at bære sværd og til en vis respekt fra den almene befolkning. Gavin er måske ikke så bevidst om alle sine privilegier, fordi han kommer fra et len der dårlig nok kan kalde sig sådan. Udover det, så er han også menneske, som i Karbon er den ’rigtige’ race. Robin er god til at påpege, når Gavin fører sig frem og til at give Gavin stof til eftertanke.

I Karbon ses elvere som en laverestående race i forhold til mennesker og de elvere, som lever i Karbon er menneskenes slaver. Mennesker, som ser en elver gå frit, har ret til at tage den elver som slave, hvis mennesket føler for det. Det virker som om, at menneskene behandler deres dyr bedre end de behandler de slavebundne. Der er prestige i at have slaver og derfor er bl.a. Erek meget interesseret i at tage Robin som slave. For ham er det dog også en bonus at kunne nappe en elver fra Gavin. 

Fungerer det?

Robin, som bogens primære queer element i forhold til seksualitet, fungerer godt. Han er queer og sådan er det. Det er en del af hvem han er, men det er ikke hans definerende kvalitet og han har også en meget større rolle end bare ‘gay best friend’ til Gavins helterolle. Han bliver indimellem til ‘dude in distress’ (forfatterens eget udtryk for en mand i rollen som ‘damsel in distress’), hvor Gavin skal redde ham. Det kan godt ses som en stereotyp i forhold til at sætte queer personer i kvinderollen i historier – det klassiske ‘hvem er kvinden i forholdet’-spørgsmål som stilles til to mænd, som er i et romantisk og seksuelt forhold. 

Dog er Robin ikke ‘dude in distress’ fordi han er queer. Robin er ikke vokset op i et samfund, hvor han skulle tale med næverne eller fysisk skulle forsvare sin ret til at være den han er, og derfor er han mere tilbøjelig til at give en modstander svar på tale med ord. Gavin, derimod, er lidt af en slagsbror og det virker som han er vant til at forsvare sig selv og sin ret til at være adelig, netop fordi han er ‘sumpbaron’ fra et ubetydeligt fattigt len. Det er den forskel, der indimellem sætter Robin i ‘dude in distress’-rollen, fordi han er mere passiv i sin vrede og Gavin er mere reaktiv/aggressiv.  

Hvem anbefales bogen til?

Bogen er af genren episk fantasy, så fans af detaljeret worldbuilding og quest-fortællingen med opgaver og modstand, vil nok også holde af Sumpbaronens rejse. Sproget er meget kompliceret og ikke udpræget ordblinde-venlig med lange kapitler og mange detaljer, så vær opmærksom på det. 

Er man inkarneret fantasylæser, kan man sagtens læse den som ung teenager. Men de mere subtile ting om bl.a. samfundskritik og racehad, der står mellem linjerne og som er et spadestik dybere i bogens lag, forstås måske bedre af en mere voksen læser, som har oplevet lidt mere af livet og derfor har en bedre forforståelse. 

Vi fra QueerLittDK er spændte på at se, hvor resten af bøgerne tager os hen. Skal man tro forfatteren, vil der kun komme flere queer elementer, jo længere hen i historien vi kommer og det ser vi da frem til. For nu, er Sumpbaronens rejse en god start på en potentiel queer episk fantasy. 

~Anna (@acrdoodles), Anne (@annemskytt), Katja (@booksaboard) og Lasse (@hellolasse)

One Comment Tilføj dine

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s