Eventyrhuset af TJ Klune – anmeldelse, readalong og booktour

{Anmeldereksemplar}

✨ Anmeldelse ✨

Titel: Eventyrhuset

Forfatter: TJ Klune

Forlag: Forlaget Memoris

Anmeldere: Anne og Noah

Hvis du følger vores Instagram, så har du nok opdaget at vi har haft readalong af Eventyrhuset af TJ Klune i starten af juli måned. Og at der også har været en booktour de sidste par dage, hvor 9 forskellige queer bogbloggere har givet deres anmeldelse af bogen. Det her er sidste stop på touren – en QueerLittDK anmeldelse, hvor Anne og Noah har ordet.

Selvom Anne og Noah har skrevet anmeldelsen sammen, så de har på nogle områder forskellige holdninger til bogen og ligesom alt andet hos QueerLittDK, så skal der også være plads til det. Så det er markeret med navn foran de gældende afsnit af anmeldelsen, lidt ligesom i et skriftligt interview.

Hvad handler bogen om?

Eventyrhuset er historien om Linus, der er sagsbehandler hos DIKOMY (Direktoratet for Kontrol med Magiske Yngre), som inspicerer børnehjem for magiske børn. Det er historien om en mand, hvis liv står lidt stille og hvordan han finder det børnehjem og de personer, der får ham til at stille spørgsmål ved alt, han ved om sit liv. Det hjem, hvor han bliver sendt ud, huser nemlig Antikrist og fem andre meget specielle børn, som alle sammen holdes skjult for resten af verden.

Eventyrhuset er en utrolig hyggelig og afslappende fortælling om dem, der ikke er som alle de andre, og hvordan sådanne børn og mennesker kan ende med at blive isoleret og adskilt fra andre. Og hvordan vi da kan skabe vores egen familie, og definere vores egen kærlighed.

Hvad er queer-elementet?

Linus, som er hovedkarakteren, er homoseksuel, og en betydelig del af historien er motiveret af dette. Det som er meget specielt med netop denne bog er, hvordan dette er en sandhed om Linus, som der ikke bliver sat spørgsmålstegn ved. Han er bare den, han er. Konflikter som vi møder i bogen handler ikke om hans seksuelle orientation, men om hvordan han forholder sig til kærlighed, romantisk såvel som familiær.

Når man ofte læser bøger, som handler om Queerhed i dets mange spektrummer, så er det ofte at man ender i et relativt sort hul, fordi der stadig er så mange udfordringer omkring identitet og seksualitet. Derfor er det meget forfriskende at se en queer karakter som Linus i en hverdagskontekst. Omend det stadig er en uperfekt verden, der stadig ikke har meget tilovers for folk, der ikke passer ned i de vante kasser. For det er jo det selve historien handler om.

Som repræsentation, så er det fint at se en fortælling, som ikke prøver at være “the end all be all” af queer historier. Den fortæller en simpel historie om et simpelt koncept om en simpel mand, på den bedste måde. Man får et utrolig godt forhold til Linus som karakter, fordi han er meget relaterbar i netop den simplicitet.

Man kan selvfølgelig snakker om der stadig mangler noget anerkendelse af resten af Queer spektret, siden det kun er homoseksualitet, der bliver vist og snakket om. Samtidig er det også vigtigt at anerkende, at de filosofier som ligger bag fortællingen om accept of næstekærlighed, er universelle og gælder alle, uanset køn, seksualitet eller orientering.

Noah: Men jeg er fanget, fordi nu er der snart gået længe nok til, at vi ikke længere bør være nødt til at tigge og bede om at få noget bredere repræsentation i mainstream fantasy, samtidig med at dette er en fantastisk godt skrevet bog. Der mangler bare noget mere inkluderende sprog og modet til at lave et statement og sige, at alle hører til. Noget som bogen ved mange lejligheder lægger op til, men aldrig helt fører igennem.

Anne: Jeg er enig med Noah i, at der meget nemt kunne have været bredere repræsentation i bogen. Samtidigt har vi også efterhånden haft mange fortællinger om homoseksuelle mænd, godt nok lidt for mange af de fortællinger fortalt og feticheret/objektiviseret af cis-het kvinder, men de har alligevel fået deres historie fortalt en del flere gange end de andre identiteter under regnbuen. Der, hvor den her bog skiller sig ud på den gode måde er, hvor menneskelig den er. Det er ikke teen angst, coming out, drama eller tokenism. Det er en historie om menneskelighed, kærlighed i dens mange former og at familie kan være så meget andet end blod. Det kan sagtens være en 40-årig sagsbehandler med et hjerte af guld og en børnehjemsforstander med en indre i ild i meget bogstavelig forstand med deres seks meget forskellige børn, der inkluderer Antikrist, en havenisse, en skovnymfe, en lindorm, en formskifter og en piccolo af ukendt oprindelse, som bor på en ø, der varetages af en ældgammel nymfe, som også fungerer som børnenes tante.

Hvad synes du?

Anne: Jeg er inkarneret fantasyfan og jeg elsker, når queer personer får lov til at være hovedkarakterer i fantasy. Det var faktisk også meget befriende, at det for en gangs skyld var en voksen queer hovedkarakter i 40’erne med en love interest et par år ældre. Linus er ikke ‘the chosen one’, der skal redde verden og han har ikke mystiske evner eller pludselig magi kræfter. Han er en helt almindelig mand med et helt almindeligt job, selvom jobbet indebærer magiske børn. Hans magi ligger i hans menneskelighed og hvordan han ser børnene for netop det de er, nemlig børn. Samt hvor åben han er over for at lære nyt og ændre sit eget syn på verden, da han lærer børnene, Arthur og Ms. Chapelwhite at kende.

Det romantiske queer forhold i bogen er også virkelig godt skrevet og er, igen, så menneskeligt, selvom det foregår i en fantasy setting. Hverken Linus eller Arthur er, hvad medierne ville kalde traditionelt/klassisk smukke mænd, men de ser noget helt særligt i hinanden, der gør dem smukke. Det er ikke insta-love, som jeg egentlig også er ved at have fået nok af i litteraturen. Det er en kærlighed, der gror imellem dem, på trods af alt andet omkring dem. Jeg kunne måske godt have brugt, at der blev brugt lidt mere tid på at give Linus og Arthur plads til at blive udfoldet som individuelle karakterer og som par. Men jeg ville på den anden side heller ikke undvære nogen af scenerne mellem Linus og børnene. 80-100 sider mere havde gjort bogen godt, men jeg kan nu alligevel godt lide den, som den er. Det er ikke tit, jeg siger det her om en fantasybog, men Eventyrhuset er en feel-good queer fantasy og det er en, jeg allerede glæder mig til at læse igen.

Noah: Jeg startede egentlig med ikke at være så stor fan af bogen. Den startede langsomt, der skete egentlig ikke rigtig noget. Det tog mig cirka halvdelen af bogen, før det gik op for mig at det var pointen. Og da det klikkede, var resten af oplevelsen utroligt god! Denne type af fantasy er noget, der falder i sin helt egen kategori og lægger sig tæt op ad nysgerrighed og forundring. Der er nogen dele af historien, hvor den kæmper lidt med at holde læserens opmærksomhed, og konfliktopløsningen var ofte lidt barnlig og lidt for simpel. Tingene bliver altid lidt for sort-hvide og jeg kunne godt have tænkt mig noget mere nuance og dybde i karaktererne og konflikterne.

Hvem synes, du skal læse bogen?

Mange har sammenlignet bogen med Harry Potter, og det er nemt at se hvorfor. Det er netop den følelse af autenticitet som oser ud af bogen, som får en til at tro at det er en virkelig verden med sine egne magiske systemer og regler i møde med den hverdagsagtige kærlighed til andre mennesker og venskaber som Harry Potter netop gjorde rigtig godt. Og efter alt det drama omkring den serie og forfatteren-vi-ikke-nævner, så har der været et stærkt behov for en bog, som dækker de samme temaer på en bedre måde. Og det gør Eventyrhuset, så den har vores anbefaling til fantasylæsere, unge såvel som gamle. Selv ikke-fantasylæsere vil måske kunne lide den, hvis de giver den en chance.

Post-readalong og booktour – en tak fra Lasse

Lad os bare kalde det her et efterskrift.

Men lad mig lige påpege, at jeg ikke har noget med ovenstående anmeldelse at gøre. Jeg er her kun for at rose de folk, der har været en del af denne booktour.

Anmeldelsen er, som du kan se, skrevet af Noah og Anne.

Som det første, tak til Forlaget Memoris fordi de gjorde det muligt, fordi de gad støtte op om QueerlittDKs aller første booktour, og at de gad give folk muligheden for at læse “Eventyrhuset” af TJ Klune.

Hvis man kender mig, så ved man at det at tænke kreativt, finde på ideer og skabe koncepter er noget, jeg kan. Men jeg ved også, der kan være langt fra ide til virkelighed, og alt kan gå galt eller ændre sig på vejen til det færdige produkt.

Booktour er nyt koncept hos QueerLittDK, som vi fik mulighed for at teste af og efter min mening, gik det over al forventning.

Hvis du har læst den her anmeldelse, men ikke de andre på booktouren, burde du virkelig tjekke dem ud. Bare for at få oplevelseen og tankerne fra de forskellige bogbloggere. Der er seriøst så mange tanker og refleksioner omkring bogen, at jeg vil næsten vil påstå, at alle anmeldelserne er forskellige og kommer med ny vinkel på historien, som man måske ikke tænkt over før.

Med andre ord, de 10 forskellige anmeldelser beskriver folks læseoplevelser og tanker om den samme bog, som vi har læst sammen.

Som platform og som person har det været en oplevelse, både som kulturoplevelse, men også meget lærerigt.

Det har været en fed oplevelse og jeg håber, at QueerLittDK i fremtiden kan være til at skabe synlighed på andre queer bøger med det her booktour-format.